Práca každého jedného z nás je súčasťou veľkého a užitočného celku. V Alphe máme stovky šikovných ľudí, bez ktorých by to skrátka nefungovalo. Aj vy ste zvedaví, ako vyzerá deň bežného smrteľníka z našej firmy, ktorého možno poznáte z telefónu, cez e-maily, spoza volantu či dokonca osobne, ale nič o ňom vlastne neviete? Aké radosti a strasti denne riešia naši kolegovia pracujúci na rôznych úsekoch spoločnosti? To sa dozviete práve v tejto rubrike, prostredníctvom ktorej vám postupne predstavíme bežný pracovný deň zástupcu každej jednej dôležitej pozície (napr. obchodného reprezentanta, človeka z call-centra či centrálneho príjmu, administratívnej sily na zadávanie žiadaniek, šoféra na zvozovej trase, laboranta a mnohých iných), bez ktorých by Alpha nebola Alphou.
Týmto počinom chceme zviditeľniť každú jednu vykonávanú prácu, každý dielik skladačky, ktorá už celé roky vytvára obraz Alpha medical. A zároveň tiež povedať, že o vás vieme, potrebujeme vás a ďakujeme vám. V druhej časti predstavujeme energickú dámu v zrelom veku, Vilmu Barošovú, ktorá v Alpha medical pracuje na pozícii ekonomického pracovníka v Centrálnom laboratóriu v Likavke.
Môj bežný pracovný deň a pracovná náplň súvisia s rutinnou prevádzkou nielen Centrálneho, ale aj satelitných laboratórií, ktoré patria pod pôsobnosť Centrálneho laboratória v Likavke. Mať korektné vzťahy a aktívne spolupracovať s vedúcimi jednotlivých prevádzok je preto pre mňa viac než nevyhnutné.
5:30
Do práce chodím o 5:30 a odchádzam zväčša o 14:00. Po príchode na pracovisko sa prezlečiem a prezujem, navarím si čaj a pripravím si zoznam úloh, ktoré v ten deň musím vyriešiť. Keď sa povie ekonomický pracovník, treba si predstaviť prácu najmä s číslami, peniazmi a s ľuďmi.
Mám dva hlavné pracovné nástroje: počítač a služobný telefón. Preto hneď ráno, po usadení sa do stoličky vo svojej kancelárii, ako prvé zapnem PC a začínam kontrolu samoplatcovských žiadaniek, ktoré boli vyúčtované v hotovosti – výsledky vyšetrení za priamu úhradu posielam po dohovore a súhlase pacienta na jeho e-mail, samozrejme len za predpokladu, že je diagnostika ukončená a výsledky vyšetrení sú kompletné.
Začiatok mesiaca
Začiatok mesiaca predstavuje čas, keď sa robia veľké súhrnné objednávky spotrebného materiálu a reagencií pre všetky laboratóriá (t. j. pre biochémiu, hematológiu, imunológiu, mikrobiológiu a PCR) od rôznych dodávateľov. Následne, po dodaní tovaru, preberám dodacie listy a delím ich kompetentným osobám podľa toho, pre ktoré oddelenie sú určené.
Popri už spomínaných aktivitách mi priebežne počas celého dňa chodia e-maily od kolegýň na iných pracoviskách, ktoré pôsobia na rovnakej pozícii ekonomického pracovníka alebo majú iné pracovné zaradenie, no ich aktivity nejakým spôsobom súvisia s objednávkami, faktúrami a dodacími listami. Vždy im rada poradím či pomôžem.
8:30
Denno-denne sa u nás v Centrálnom laboratóriu odoberá krv od 8:30. Platba za odber je buď prostredníctvom faktúry, alebo v hotovosti. Ak sa uskutočňuje platba v hotovosti, samoplatca musí prísť ku mne do kancelárie a na základe žiadanky na vyšetrenie vyhotovím predajku, prijmem hotovosť a odovzdám doklad o zaplatení vyšetrenia. Prípadne, ak samoplatcovia niečomu nerozumejú, usmerním ich. Keďže veľká časť mojej práce sa odohráva práve prostredníctvom priameho kontaktu s ľuďmi, často vypočujem ich trápenia, starosti i radosti.
Zážitky
V práci zažívam aj mnohé úsmevne zážitky a o jeden z nich sa s vami podelím. Do veterinárneho laboratória, ktoré tiež prevádzkujeme v Likavke, si pacienti nosia vzorky svojich miláčikov (t. j. rôzne druhy ich biologického materiálu) na laboratórne vyšetrenie aj osobne. Jedného dňa u nás na zvonček pri vchodových dverách zazvonila pani, ktorá mala v ruke vzorku. Otvorila som jej dvere, ona mi bez slova podala vzorku a chcela obratom odísť. Moja otázka, či nechce vyšetrenia hneď aj zaplatiť v hotovosti (išlo o vzorku od psíka), ju veľmi prekvapila. Jej otázka, či sa za vyšetrenie vari platí, zasa prekvapila mňa – neodolala som preto a spýtala sa pre zmenu opäť ja jej: „Pani, a Váš psík si platí zdravotné poistenie?“ Dotyčná pani pochopila, čo sa opýtala, obidve sme sa zasmiali, a ja som obratom získala platbu za požadované vyšetrenia.
Ďalšou mojou pracovnou náplňou je naskladňovanie dodaného materiálu v systéme, vyhotovovanie príjemiek pre všetky oddelenia Centrálneho laboratória. Táto aktivita si vyžaduje plné sústredenie a každé vyrušenie osobnou návštevou v kancelárii či telefonátom zvyšuje môj stres z možnej chybovosti. Kolegovia sú však chápaví a ja som im vždy vďačná za to, keď mi počas týchto prác doprajú priestor na sústredenie.
Priebeh mesiaca
V priebehu mesiaca vyhotovujem samoplatcovské faktúry pre pacientov a našich spolupracujúcich lekárov z celého stredného Slovenska na základe samoplatcovských žiadaniek z laboratórií. Lekárom vystavujem faktúry až po ukončení mesiaca. Platby za veterinárne vyšetrenia sa všetky sústreďujú u mňa, keďže veterinárne laboratórium je ako jediné v rámci reťazca lokalizované práve v Likavke. Na základe štatistiky vidím, že počet faktúr pre veterinárnych lekárov z mesiaca na mesiac pozvoľna stúpa a táto skutočnosť nás všetkých teší. Považujeme za potrebné poskytovať prvotriednu laboratórnu diagnostiku v prvom rade ľudským pacientom, no nezabúdame ani na nemé tváre, ktoré mnohým z nás robia radosť svojou prítomnosťou v našich príbytkoch, či úžitkovosťou v našom hospodárstve.
Koniec mesiaca
Na konci mesiaca pripravujem podklady na zúčtovanie spotreby pre všetky oddelenia, na základe ktorých mi poverené osoby vyhotovia konečné zásoby spotrebného materiálu a reagencií oddelenia ku koncu mesiaca. Z týchto informácií spracujem spotreby všetkých skladov.
Úlohy
S humorom hovorím, že okrem ekonómky je zo mňa občas aj módny radca, ktorý preferuje minimalistickú, zväčša bielu módu.☺Medzi moje úlohy totiž patrí aj objednávanie pracovného oblečenia a obuvi pre zamestnancov v laboratóriu. Po objednávke evidujem ich dodanie a prevzatie zamestnancom. Takto je zároveň zabezpečené, že sa dodržiava predpísaný časový interval, po uplynutí ktorého vzniká zamestnancovi nárok na opätovné poskytnutie nového pracovného oblečenia a obuvi zo strany zamestnávateľa. Pri nástupe nového zamestnanca objednávam pracovné oblečenie a obuv pre každého automaticky. Nových kolegov teda privítam čerstvou garderóbou.
Služobný telefón využívam hlavne na vybavovanie telefonátov ohľadom faktúr, možností odberu, cien vyšetrení a tiež pri radách iným kolegom v Alpha medical. Veľa času strávim telefonicky aj pri upresňovaní objednávok a dodávok s dodávateľskými firmami. Sú dni, počas ktorých telefón zvoní od rána nepretržite.
Hoci moja pracovná náplň je viac-menej podobná počas celého roka, vnímam, že každým ďalším rokom stúpajú pracovné požiadavky. Je to prirodzené, pretože firma sa rozrastá a na to, aby sme zabezpečili klientom čo najlepší servis, sa musíme neustále posúvať dopredu. Preto sa snažím zachovať si optimizmus a potrebnú prácu vykonávať s úsmevom. Vždy, keď nastane nejaký problém, si poviem – všetko sa dá vyriešiť. Priznám sa, že som celkom optimistický človek a svoju prácu mám rada.